08-05-2024     12:45 - 13:15 uur

Duo Toetsen & Fluiten: Anna Karpenko - vleugel & Katja Pitelina - fluiten

Anna Karpenko is geboren in Moskou en studeerde klavecimbel en orgel (cum laude) aan het Moskouse Staats Conservatorium bij Alexey Parshin en Olga Martynova. Zij studeerde in juni 2015 af voor haar Master Degree Orgel aan het Rotterdams Conservatorium bij Ben van Oosten. Ze won verschillende prijzen op internationale concoursen, waaronder de eerste prijs op The International Organ Competition Marcello Galanti 2002 in Italië. In 2015 won zij de tweede prijs op het Internationaal Orgelconcours Breda.
Zij treedt op als soliste (op onder andere orgelfestivals in Tallinn), als begeleider van solisten en maakte deel uit van de ensembles "Hermitage Group" en "Pratum Integrum". Als solist van deze ensembles nam zij zeven Caro Mitis CD's op. Vanaf 2015 vormt zij het duo "Toetsen en fluiten" met fluitiste Katja Pitelina en speelt zij vierhandig orgel met haar man Bert den Hertog.
Anna heeft meermalen zitting genomen in de jury van jeugdcompetities. Zij volgde masterclasses bij onder andere Guy Bovet, Jean Guillou, Lorenzo Ghielmi en Martin Haselbock. Zij was docent voor orgel, piano en klavecimbel in Moskou en organiseerde het eerste Jeugd Orgelfestival in Tallinn (2012) en masterclasses en concerten in Scheveningen in 2013. Onder haar leerlingen zijn veel laureaten van jeugdcompetities.
Anna is pianodocente bij Haenen muziekschool in Voorburg. Ze was organiste van Kerkelijk Centrum "Pro Rege" in Rotterdam van 2014-2024 en werd na de sluiting daarvan organiste van de Hoflaankerk (eveneens in Rotterdam), naast Wouter van der Wilt.

Katja Pitelina woont in Den Haag en is een veelzijdige fluitiste. Zij bespeelt zowel moderne als historische instrumenten en heeft een opvallend breed repertoire, van zeventiende-eeuwse barokmuziek tot hedendaagse composities. Uit haar instrumentencollectie kiest zij de traverso of fluit die het beste past bij het werk dat zij uitvoert. Katja Pitelina is te horen in concertseries en festivals in binnen- en buitenland, als soliste, in kamermuziekensembles en in orkesten.
Sinds 2007 treedt Katja op met de Japanse barokfluitiste Reiko Tsuiki onder de naam "DuoKaleidoscope". In april 2009 speelde Katja in het jaarlijkse Konninginedagconcert voor de Koninklijke Familie in het PaleisNoordeinde.
In 2015 startte Katja haar samenwerking met de organiste Anna Karpenko. Hun concerten in de serie "Toetsen en Fluiten" verrassen het publiek steeds met bijzondere bewerkingen van stukken voor fluit en orgel. Hun eerste CD is in voorbereiding.
Katja is solist van The Bach Orchestra of the Netherlands. Met dat ensemble heeft zij het fluitconcert van Joseph Haydn, Mozart's fluit- en harp-concert en de Tweede Suite van Bach in het Concertgebouw in Amsterdam tengehore gebracht. Katja wordt regelmatig uitgenodigd om lezingen, demonstraties en masterclasses te geven met het thema historische fluiten.
Katja Pitelina is ook als musicologe actief. In 2013 is haar Russische vertaling van Verhandelingen over Uitvoeringspraktijk van J. J. Quantz (1752) uitgegeven.

Herman Beeftink (1953):
Uit "Seasons" voor fluit en piano, deel 1: "Spring"

Jules Massenet (1842-1912) - bewerking voor fluit door Paul Taffanel (1844-1908):
Méditation uit Opera "Thaïs"

François Borne (1840-1920):
"Carmen", Fantaisie Brilliante

Valery Gavrilin (1939-1999) - vleugel, vierhandig:
- Wals
- Galop