15-09-2021     12:45 - 13:15 uur

Johan Brouwer (klavecimbel)

Johan Brouwer studeerde orgel en muziektheorie aan het Gronings Conservatorium, en vervolgens klavecimbel aan het Conservatorium in Amsterdam. Na zijn solisten-examen volgde hij verdere studie bij Gustav Leonhardt.
Hij gaf concerten in Nederland, Frankrijk, Portugal, Engeland, Zweden en Duitsland en was verbonden als leider/klavecinist aan het Groninger barokorkest Collegium Musicum waarmee hij zich naast de grote traditionele werken uit de Barok toelegde op onbekend werk uit de 17de en 18de eeuw. Daarnaast was hij lange tijd verbonden als dirigent aan het Winschoter Kamerkoor, waarmee hij in samenwerking met het Collegium Musicum Groningen veel 17e eeuwse muziek uitvoerde.

Dit concert speelt Johan op een Vaudry klavecimbel, een kopie gebouwd door David Rubio in 1979 naar een instrument van Jean Antoine Vaudry (1681).

Muziek van Johann Sebastian Bach (1685-1750):

1. Französische Suite II c-moll - BWV 813
- Allemande
- Courante
- Sarabande

Gespeeld wordt de eerste versie, zoals die door Bach is opgetekend in het "Clavier-Büchlein vor Anna Magdalena Bach uit 1722"

2a. Preludium & Fuga a-moll - BWV 889

b. Preludium & Fuga A-Dur - BWV 888

c. Fantasie & Fuga a-moll - BWV 904

Het Preludium a-moll gebruikt een sterk dalend chromatisch motief wat Bach in het tweede deel omkeert en de stemmen wisselt. Het Fuga thema heeft als kern de verminderde septiem wat zich voortzet in een achtsten beweging wat naadloos overgaat in de tegenstem (het contrapunt) aangevuld met 32ste noten.

Het A-Dur Preludium opent met een fraai pastorale beweging, dit in tegenstelling tot het syncopische Fuga-thema, dat zich voortzet in een doorgaande 16den beweging.

De Fantasie & Fuga a-moll is een monumentaal werk. Het Preludium stoelt op de kunst van Buxtehude. De Fuga is een dubbel-Fuga met twee thema’s. Het eerste thema ontwikkelt zich op een fraaie manier, in het tweede deel voegt Bach een tweede chromatisch thema toe wat hij aan het slot kunstig combineert met het eerste thema.

3. Sinfonia g-moll - BWV 797

Bach schreef zijn twee-stemminge Inventionen en zijn drie-stemmige Sinfonia’s voor zijn eigen kinderen en andere leerlingen als studiemateriaal. De Sinfonia’s zijn bedoeld om streng drie-stemmig te leren denken en om de cantabile speelstijl te oefenen.

Dit concert is (na reservering) gratis toegankelijk. Bij de uitgang staat een collectebus voor uw vrijwillige bijdrage.

Bij onze concerten in de kerkzaal sluiten wij aan op de bijzondere maatregelen en voorwaarden die door de overheid zijn aangegeven:

- Vooraf reserveren voor het bezoeken van een concert is verplicht.
   U kunt dit eenvoudig en uitsluitend doen via de [Reserveren]-knop hieronder.
   Hierna krijgt u een bevestiging per email.

- Er geldt een maximaal aantal bezoekers, vol is vol.

- Bij de entree wordt gevraagd of u of uw huisgenoten verkoudheids- of griepklachten hebben.

- Houdt u alstublieft minimaal 1,5 meter afstand van anderen, binnen en buiten de kerkzaal.
   Houdt 2 stoelen vrij tussen bezoekers die geen huisgenoten zijn.

Reserveren