06-03-2021     12:00 - 13:00 uur

Carillonconcert

Matthias van den Gheyn (1721-1785) en tijdgenoten

De Vlaamse componist Matthias van den Gheyn uit Leuven was telg van een familie van beroemde klokkengieters. Carillons van deze gieters zijn in Nederland onder andere nog te vinden in Nijkerk, Schoonhoven en Schiedam. Matthias werd componist en schreef elf Preludes voor beiaard. Vandaag hoort u er een aantal, afgewisseld met enkele van zijn vioolsonates.
Verder klinken Suites voor clavecimbel van zijn tijdgenoot Josse Boutmy (1697 – 1779) en variaties over het Vlaamse volksliedje “Ik zag Cecilia komen” uit een 18e eeuws beiaardhandschrift uit Leuven.

Uitvoerende

Gijsbert Kok studeerde orgel, kerkmuziek, improvisatie en muziektheorie aan de conservatoria van Den Haag, Tilburg en Rotterdam en beiaard aan de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort.
Hij is stadsbeiaardier van Den Haag en Scheveningen en vaste bespeler van de carillons van Voorschoten en Zoetermeer.
Daarnaast is hij organist van de Abdijkerk in Den Haag-Loosduinen en de American Protestant Church in Den Haag.
Hij is docent muziektheoretische vakken aan het Rotterdams Conservatorium (Codarts) en heeft een concertpraktijk als beiaardier, organist en begeleider.

Omdat dit concert buiten kan worden beluisterd, bijvoorbeeld in het nabijgelegen Wilhelminapark, is reserveren vooraf niet nodig.